Podmanivé vůně kolem nás

S čím se vám spojuje vůně domova? S čerstvě upečeným koláčem od babičky nebo nějakou jinou příjemnou vůní z dětství? I přes to, že vůni nevidíme, je silným tvůrcem atmosféry v interiéru.

Stejně jako jedinečnost každého z nás odráží parfém, který si vybereme, jsou různé i vůně do interiéru. Přední výrobci při jejich výrobě používají stejný proces jako u tělové kosmetiky, ovšem s větší koncentrací vonných složek. Příjemné vůně v interiéru dosáhnete díky vonným difuzerům s ratanovými tyčinkami, vonným svíčkám, olejům nebo díky katalytickým lampám. I zde platí určitá sezónnost – například před Vánoci se nejvíce prodávají vůně obsahující vanilku, skořici nebo jablko.

Voňavé vzpomínky

Vůně se spojuje s našimi emocemi a vzpomínkami. Je to proto, že vonné látky působí na mozková centra odpovědná za vznik emocí. Mezi nejoblíbenější vůně patří květinové (růže, jasmín, lilie) a citrusové vůně. Saháme po nich hlavně v jarním a letním období. Během podzimu a zimy dáváme přednost sladkým a dřevitým vůním.

Věděli jste ale, že různé vůně se lidem spojují i s barvami? Výzkumy ukázaly propojení mezi pachy a barvami v mozku napříč různými kulturami. Ovocným vůním byla přiřazená růžová a červená barva, vůně mýdel účastníkům experimentu evokovala světlé pastelové barvy, zatímco vůni plastu si spojili s tmavou neutrální paletou.

Kolik vůní rozezná člověk?

Donedávna se předpokládalo, že člověk dokáže rozlišit 10 tisíc jednoznačných pachů. Mnozí vědci ale naznačovali, že toto číslo je až dramaticky nízké. Ve snaze dopátrat se k přesnému číslu testoval Dr. Andreas Keller z Laboratoře neurogenetiky a chování Rockefellerovy univerzity dobrovolníky komplexními směsmi vůní.

Na základě výsledků vypočítal, že člověk je schopný odhalit až bilion různých pachů! Naše čichové schopnosti se podle něj oslabily tehdy, když se člověk vzpřímil na zadní a vzdálil svůj nos od země. Pokud k tomu připočítáme denní sprchování se parfemovanými gely a mýdly, je úplně jasné, proč se náš čich ještě více oslabil.

Bez aroma

Vůně vnímáme všude kolem a ovlivňují i naše nákupní chování. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste s rýmou automaticky sáhli po papírových kapesníkách s vůní mentolu.

Z průzkumu agentury TNS, který probíhal v České republice, na Slovensku, v Srbsku a Chorvatsku vyplynulo, že ačkoli více než polovina kupujících upřednostňuje nearomatizované papírové kapesníky, v případě aromatizovaných převažují právě svěží vůně mentolu, máty a eukalyptu. Kapesníky s mentolovým aroma nakupují hlavně Srbové. Příjemnou alternativou jsou pro mnohé také specifické kapesníky s decentní dámskou i pánskou vůní, jako jsou například kapesníky Ladies‘ Light Perfumed a Gentlemen’s Light Perfumed.

Voňavý mýtus

Z ankety dále vyplynulo, že spotřebitelé nakupují hlavně toaletní papír bez vůně. Pokud upřednostní parfemovaný toaletní papír, v Chorvatsku to bude převážně s ovocnou vůní, čeští zákazníci zase z parfemovaných vůní na toaletním papíru preferují balzám z léčivých rostlin.

Obavy ze zdravotních komplikací z parfemovaného papíru mají především ženy, možná i kvůli mylné domněnce, že může dráždit pokožku. Pravdou ale je, že samotný papír není parfemovaný a vůně se aplikuje jen na roličku. Pokud je vám tedy sympatická například představa květinové vůně na toaletním papíru, takové parfemace se nemusíte vůbec bát.

Přečtěte si další články z této kategorie: vůně domova vůně domácnosť
Další články

Máte doma prvňáčka? Víte, co všechno potřebuje na začátek školního roku?

První školní den není pro nikoho jednoduchý. A teď máme...

Zjistit více

Vykašlat se na pořádek aneb Kam na výlet?

Možná to znáte i vy. Ráno vstanete, jdete do práce,...

Zjistit více

Slzy smutku i štěstí

Každé nově narozené miminko započne svůj život pronikavým pláčem. V...

Zjistit více

5 tipů pro zdravou domácnost

V interiéru trávíme až 90 procent času. I když se...

Zjistit více