Zatočte s viry: Ochránce imunity hledejte v přírodě

Podzim se letos velmi netrpělivě přihlásil o slovo. Léto pořádně ani neskončilo a organismus našince rázem čelil větrnému či sychravému počasí. Právě nepřipravenost na rapidní změnu je vynikající startovní čarou pro prochladnutí nebo chřipku. Naštěstí máme prevenci jen kousek na dosah ruky – v zahradě. 

Je samozřejmé, že vitamíny můžeme čerpat v průběhu celého roku z různých zdrojů. Na následujících řádcích vám ale doporučíme sezónní plodiny, ke kterým se lehce dostanete na farmářských trzích, případně ve fresh marketech.

Jablka a hrušky

Pokud jde o imunitu, klidně míchejte jablka s hruškami. Díky rozpustným vlákninám, které snižují hladinu cholesterolu, má oboje vynikající předpoklady pro prevenci před srdečně-cevními nemocemi. Jsou zdrojem vitamínů A, B1, B2, B6, C a kyseliny listové. Navíc, obsahují jen přibližně 95 kalorií. Podle vědců je nejzdravější jablečná odrůda Red delicious. Její hrubá šupka obsahuje nejvíc flavonoidů – antioxidantů chránících před záněty, mikroby nebo viry.

Dýně

Po vyřezání halloweenských strašáků si odložte bokem dužinu. I tepelně zpracovaná obsahuje téměř dvouapůlnásobek doporučené denní dávky vitamínu A. Mezi její úkoly patří chránit sliznice před infekcí a je také klíčová pro fotosenzitivní pigment v oku. V zlepšování zraku tak konkuruje populární mrkvi. Navíc, pokud počítáte s podzimním detoxem, z dýně ani nepřiberete.

Červená řepa

Další z nízkokalorických podzimních potravin je červená řepa. Je bohatá na vitamíny B6 a C, kyselinu listovou, hořčík, železo či draslík. Je jednou z mála potravin, která má vysoké hodnoty betainu. Jde o aminokyselinu zabraňující kornatění cév, čímž se stává hlavním ochráncem před srdečními onemocněními. Pomáhá i před ukládáním tuků v játrech a mozkovými příhodami.

Kapusta

Příhodnou potravinou do vitamínového arzenálu je i kapusta. Jestli totiž chceme podpořit správné vstřebávání důležitého vápníku, hořčíku nebo fosfátů, budeme potřebovat dostatek vitamínu D. Jeho nejvýznamnější funkcí je péče o zdraví kostí, jejich růst a regeneraci. Neméně důležitá je i jeho role při prevenci zánětlivých nebo autoimunních onemocnění.

Brambory

Je všeobecně známo, že brambory jsou výrazně „efektivní“ plodinou. Stačí uvařit malé množství, zlehka dochutit a zasytíte se na dlouhý čas. V případě, že si hlídáte kalorie, netřeba mít obavy. Paradoxně i tyto hlízy napomáhají ke ztrátě nadměrné hmotnosti. Samozřejmě, ne ve formě hranolek. Po bramborových jídlech doporučujeme sáhnout, když potřebujete posílit příjem vitamínů B6 a C, případně kyseliny listové.

Dobrou chuť a hodně zdraví!